Jak stimulovat bloudivý nerv pro lepší duševní zdraví (část první)


„Když porozumíme tomu, jak pracuje bloudivý nerv, najdeme cestu k práci s nervovým systémem a nebudeme se již dále cítit v pasti, když nervový systém pracuje proti nám.“ Dr.Arielle Schwartz, klinická psycholožka

Stimulování mého bloudivého nervu sehrálo v posledních letech klíčovou roli v udržení mého duševního zdraví. Co je zač, ten bloudivý nerv? Bloudivý nerv je nejdelší hlavový nerv v těle. Propoujuje mozek se spoustou důležitých orgánů napříč tělem, a to včetně střev, žaludku, srdce a plic.

Ve skutečnosti slovo „vagus“ (pozn.překl.: latinsky je bloudivý nerv známý jako Nervus vagus) znamená putující, což přesně odpovídá tomu, jak tento nerv putuje po celém těle a dostává se k rozličným orgánům. Bloudivý nerv je také klíčovou součastí tzv. parasympatického nervového systému, odpovědného za odpočinek a trávení. Ovlivňuje náš dech, schopnost trávení a tepovou frekvenci, což jsou vše záležitosti významně ovlivňující naše duševní zdraví.

Je třeba věnovat zvláštní pozornost „tonusu“ bloudivého nervu. Tonus bloudivého nervu je vnitřní biologický pochod, který představuje aktivitu bloudivého nervu. Zvýšením tonusu bloudivého nervu dojde k aktivaci parasympatického nervového systému. To znamená, že vyšší tonus bloudivého nervu umožní tělu rychleji se zrelaxovoat po expozici stresu.

V roce 2010 výzkumníci vysledovali pozitivní zpětnovazebné ovlivňování mezi vysokým tonusem bloudivého nervu, pozitivními emocemi a dobrým fyzickým zdravím. Jinými slovy, čím bude tonus vašeho bloudivého nervu vyšší, tím větší šanci máte na zlepšení vašeho fyzického a duševního zdraví, a naopak. (odkaz na studii č.5)


„Je to skoro jako Jin a Jang. Odpověď bloudivého nervu zmenšuje stres. Snižuje tepovou frekvenci a krevní tlak. Mění funkci určitých částí mozku, stimuluje trávení, prostě všechno to, co se děje, když jsme odpočatí.“MUDr. Mladen Golubic, zdravotní ředitel kliniky v Clevelandu

Ještě zajímavější je skutečnost prokázaná studiemi: tonus bloudivého nervu se přenáší z matky na dítě. Matky, které byly depresivní, nervózní nebo naštvané během těhotenství, měly nižší aktivitu bloudivého nervu. A jakmile porodí dítě, novorozenec má rovněž nižší aktivitu bloudivého nervu a nizší hladiny neurotransmiterů dopaminu a serotoninu. (odkazy na studie 1-3)

Tonus bloudivého nervu lze změřit pomocí sledování určitých biologických procesů jako je tepová frekvence, rytmus dechu, a variabilita srdečního rytmu - heart rate variability neboli HRV - (HRV výborně analyzuje a pracuje s ní přístroj Dinamika Technologies pozn.překl.). Když je variabilita vašeho srdečního rytmu vysoká, je vysoký i tonus bloudivého nervu. Tyto dvě proměnné spolu korelují (viz odkazy 53-55). Zvýšení variability srdečního rytmu lze dosáhnout pomocí používání přístroje jménem EmWave2. Někteří výzkumnící totiž používají tento přístroj ke změření tonusu bloudivého nervu ve svých studiích.

Pokud je tonus vašeho bloudivého nervu nízký, nezoufejte. Dají se podniknout kroky k jeho zvýšení, a to stimulací bloudivého nervu. To vám umožní efektivněji reagovat na emoční a fyziologické symptomy v případě onemocnění mozku nebo mysli.

Stimulace bloudivého nervu a zvýšení tonusu bloudivého nervu se ukázaly být nápomocným u širokého spektra onemocnění mozku a následujících diagnóz spojených s duševním zdravím:

Deprese
Úzkostné poruchy
Alzheimerova nemoc
Migrény
Fibromyalgie
Tinitus
Závislost na alkoholu
Autismus
Bulimie
Poruchy osobnosti
Chování související se závislostí na heroinu a bažení po něm
Špatná paměť
Poruchy nálady u starší populace
Roztroušená skleróza
Obsesivně-kompulsivní porucha
Vážné mentální postižení
Traumatické zranění mozku
Chronický únavový syndrom

FDA (Státní ústav pro kontrolu léčiv v USA, pozn.překl.) dokonce schválila chirurgicky implantovaný přístoj, který v určitých intervalech stimuluje bloudivý nerv pro lidi, kteří trpí depresí, která nereaguje na klasickou léčbu. A funguje to. (viz odkazy 6-9) Ale není nutné jít zrovna touto cestou. Můžete si užít výhody přirozené stimulace bloudivého nervu pomocí následujících 13 způsobů:

Na pokračování se můžete těšit příště. :-)


Zdroj článku: How to Stimulate Your Vagus Nerve for Better Mental Health
Přeložila: Sonia Maria Sophia (FB Celost)

Reference:

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12768648

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12521495/

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2556849

(5) http://pss.sagepub.com/content/early/2013/05/06/0956797612470827.abstract

(6) http://www.webmd.com/depression/vagus-nerve-stimulation#1

(7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2990624/

(8) https://www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160204111728.htm

(9) https://www.elsevier.com/about/press-releases/research-and-journals/new-non-invasive-form-of-vagus-nerve-stimulation-works-to-treat-depression

(53) http://circ.ahajournals.org/content/118/8/863.long

(54) https://en.wikipedia.org/wiki/Heart_rate_variability

(55) https://en.wikipedia.org/wiki/Vagal_tone


Další články:

Fraktální dýchání a korekce zdravotního stavu

Sympatikus a parasympatikus

Variabilita Srdeční Frekvence

Informace o přístroji Dinamika Technologies

Informace o řízeném dýchání "Biologický Feedback" v programu LIFELINE - přístroj Dinamika Tech.